Tässä artikkelissa keskitymme erilaisiin tapoihin kommunikoida Extended DISC® perustyylien avulla.

Negatiivinen vai positiivinen kommunikointi?

Kommunikoinnin merkitys on korvaamaton niin työ- kuin henkilökohtaisessakin elämässä. Positiivinen kommunikointi luo hedelmällisen maaperän menestykselle. Kun keskitytään aidosti siihen, mitä puhumme toisillemme, fiilis paranee ja yhteistyö kukoistaa. Lopputuloksena on yleensä voitto.

Varo negatiivista kommunikointia! Kun viestit eivät mene perille, ihmiset ärsyyntyvät, motivaatio laskee ja huomio kiinnittyy ainoastaan negatiivisiin asioihin. Lopputuloksena on yleensä häviö.

Tunnetko Extended DISC® -tyylit ja erilaiset luontaiset kommunikointitavat?

Tutustumalla erilaisiin kommunikointityyleihin ja niiden vaikutuksiin voit rakentaa vahvempia suhteita ja parantaa ryhmäsi tuloksia. Extended DISC® tarjoaa arvokkaan viitekehyksen, joka auttaa tunnistamaan erilaisia kommunikointitapoja ja sovittamaan omaa kommunikointityyliäsi eri tarpeisiin ja tilanteisiin.

D-tyyliset kommunikoijat

D-tyylin edustajat ovat usein suoria ja määrätietoisia. Heillä on taipumus puhua suoraan asiasta ja odottaa, että muut kuuntelevat ja seuraavat perässä. He voivat esittää omia näkemyksiään faktana ja olla kärsimättömiä kuullessaan muita mielipiteitä, koska heillähän on jo omasta mielestään ratkaisu kädessään. Tämä saattaa antaa heistä kuvan töykeinä tai liian dominoivina keskustelukumppaneina.

Kuuntelijoina heidät koetaan usein kärsimättömiksi ja hätäisiksi.

Heitä kiinnostaa yleensä lopputulos. Niinpä heidän mielikysymyksiään voisivat olla esimerkiksi:

  • Mitä tästä syntyy lopputuloksena?
  • Mitä minä siitä saan?

I-tyyliset kommunikoijat

I-tyylisset kommunikoijat puolestaan ovat yleensä innostavia ja energisiä. He rakastavat vuorovaikutusta ja ovat usein puheliaita. He saattavat kuitenkin vältellä hankalia aiheita tai syvällisiä negatiivisia keskusteluja. Heillä voi olla taipumus kierrellä ja kaarrella puheissaan, mikä voi joskus hämmentää muita ja johtaa keskustelun aiheesta toiseen.

Kuuntelijoina heidät koetaan usein kiireisiksi ja malttamattomiksi.

He ovat kiinnostuneita ihmisistä ja tämän vuoksi heidän suosikkikysymyksiään voisivat olla esimerkiksi:

  • Kuka sinä olet?
  • Keitä muita tässä on mukana?

S-tyyliset kommunikoijat

S-tyylin edustajat ovat yleensä rauhallisia ja empaattisia kuuntelijoita. He mieluiten kuuntelevat muita ja vastaavat kohteliaasti, kun kysytään He voivat tuntea olonsa epämukavaksi julkisessa esiintymisessä tai suurissa ryhmissä. Omassa tutussa ryhmässä, kun he kokevat olonsa tutuksi ja turvalliseksi, he voivat olla hyvinkin sosiaalisia.

Heidät koetaan usein luotettavina ja ystävällisinä kuuntelijoina.

He haluavat usein ymmärtää miten. Siksi heidän mielessään voisivat usein olla kysymykset:

  • Miten tämä tehdään?
  • Miten tämä vaikuttaa meihin?

C-tyyliset kommunikoijat

C-tyyli arvostaa järjestelmällisyyttä ja tarkkuutta. He kommunikoivat yleensä harkiten ja usein kirjallisesti ja siksi sähköposti on heidän mielestään oiva väline. He voivat vältellä ilmaisemasta mielipiteitään asioista, joihin ei ole faktaperusteita tai joihin he eivät ole kunnolla tutustuneet. Heitä kiinnostaa usein taustalla olevat syyt ja tarkat yksityiskohdat.

Tämä luo kuvan analyyttisestä tai kriittisestä keskustelukumppanista.

He haluavat siis ymmärtää syyt ja seuraussuhteet. Niinpä heiltä voisi usein kuulla esimerkiksi:

  • Miksi tämä toimii näin?
  • Miksi prosessin tämä vaihe on tärkeä?

Hyvä muistaa

On tärkeää muistaa, että kaikilla meillä on piirteitä eri tyyleistä ja jokaisella tyylillä on omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa. Taitava viestintä edellyttää kykyä tunnistaa erilaiset tyylit ja sovittaa omaa kommunikointiaan tilanteen ja yleisön mukaan.

Kun ymmärrämme, millä eri tavoin ihmisillä on tapana kommunikoida ja kuunnella, voimme rakentaa vahvempia suhteita, toimivampaa yhteistyötä ja saavuttaa parempia tuloksia ryhmässämme.

Tarkan kuvan itse kunkin luontaisesta tavasta kommunikoida saat Extended DISC® Henkilöanalyysiraportista.

Kiinnostuitko?

Ota meihin yhteyttä:

https://www.extendeddisc.fi/yhteydenottopyynto/

Tai soita meille.

Jutellaan, miten Extended DISC® Henkilöanalyysi voi auttaa sinua ja ryhmääsi kommunikoinnin kehittämisessä.

040 580 56 11 Olof Lagerström

040 556 04 10 Seppo Louhikko

#DISC #ExtendedDISC #LuontainenToimintatapa #Menestys #Kehittyminen #Kommunikointi #Kuuntelu